Transport af brugt båd fra Norge

Maritime Liagri har omfattende erfaring med at transportere både fra Norge til Danmark

Nilsen Båtbyggeri Arendal

Nidelv har lavet både siden tideners morgen, eller i alle tilfælde siden 1929, da Nidelv Båtbyggeri ble etableret av båtbygger Nils Nilsen. Produktionen bestod naturlig nok av træbåde, sjekter, snekker og plattgattere.
I 1966 startet Nidelv med produktion av glasfiberbåde i båtbyggeriet på Bjorbekk i Arendal. Det var Nidelv 15 og Arendalssnekken som kom først. I 1966 kom den første Nidelv 24 ut fra båtbyggeriet, Den var tegnet af Gunar Nilsen, båden blir omtalt som den største succes i norsk fritidsbådshistorie og bliver ofte omtalt som verdens største 24-foder. Og fik hædersnavnet “folkesnekka” som er meget brugt om denne båden.

Bådbyggeriet har ændret navn flere ganger, først til Nils Nilsen Båtbyggeri (som byggede Bergtatt) og derefter til Nilsen Båtbyggeri – som er det nuværende navnet.

Den sidste Nidelv 24 blev leveret i 2001, og havde byggenummer 3013.

I 2010 ble mærkenavn og former til Nidelvbådene solgt til Nidelv International ASA som flyttede produktionen av Nidelvbådene til Kina. Denne er nu hjemme i Norge igen og det Hollandske marked er et væsentligt bidrag til forsat drift ved Nidelven.

Nilsen Båtbyggeri udfører reparationer, opgraderinger og service på de gamle bådmodeller, samtidig som de sælger de nye Nidelv-bådene for Nidelv Internnational .

Nidelv 24 er en Norsk kvalitetsbåd som er produceret i stort antal i perioden 1973 til 2003 ca 3000 stk rullet ud fra værftet ved bredden af Nidelven i Arendal. Dette uden væsentlige forandringer, dog var overgang fra gummilister til alurammer omkring vinduerne et fremskridt mange satte pris på, ikke mindre populær blev den buede sofa som kom i 1978. Dens popularitet medfører desværre at mange både før 1978 bliver skrottet, det er selvfølgelig bare et spørgsmål om tid før denne model bliver eftertragtet

Skrovet og kvaliteten på glasfiberarbejdet, gør at mange af bådene står som “nye” i dag hvad skrovet angår. Plastpest har aldrig været noget problem i disse både. prisniveauet på disse populære familiesnekker er til tider skræmmende lavt i Norge.

Dette giver mange muligheder, vi ser at båden med sin størrelse og vægt egner sig godt til elektrisk drift, dette har vi taget for os, og indkøbt et større antal både som seriefremstilles med ny indretning og elmotor. 

April 2023 leveres den første serie på 8 både, heraf er de første 5 booket, og bygges op i samarbejde med ejer i forhold til ønsker om attraperingen.Dette vedrører specielt valg af kaleche/ hynder /og dørk. Ny indretning betyder al attrapering uden for kabinen byttes incl ledningsnettet, samtidig opgraderes der til led i belysning og lanterner.

I forbindelse med montering af elmotor epoxybehandles bunden indvendig. dørken bygges op på nyt efter kundens ønske, men vi venter de fleste både for dørkplade af vandfast finer med Evatek belæg.



Batterier er det store spørgsmål, også det som holder processen lidt igen, da der i skrivende stund ikke findes en ISO standard for montering af lithiumbatterier i fritidsbåde , vi venter også på en endelig afklaring om montering af elektrisk drivlinje vil blive kategoriseret som større ombygning og dermed krav om CE mærkning, det ser dog ud til at anlæg under 50 volt ikke vil blive omfattet . Disse spørgsmål er ventet afklaret i indeværende år, og forsikringsspørgsmålet er da ikke længere et problem. Eldrevne Nidlever er ikke noget nyt, Frode Haukeland lagde 8 kW i sin allerede i 2012, og har sejlet siden, med enkelte modificeringer i 2016.

Det var før lithium og der er sket meget takket være bilindustrien. I dag er det ikke noget problem at få 8 timer eller for den sags skyld mere som sejltid ved 5-6  knop med en familie i båden, ladning byder nogle steder på udfordringer, men udviklingen vil nok bedre på dette ganske hurtigt